Назад к списку

Звуковий аналіз – це легко!

Шановні батьки, багатьох з вас турбує питання того, чи не зарано для ваших дітей вивчати звукові схеми? Сьогодні я із задоволенням допоможу вам розібратися в даній темі детальніше.


Хочу звернути увагу, що навчання дітей грамоті починається саме в дитячому садку. 

Спочатку малеча знайомиться зі звуками, тренується їх чути. 

Можна пограти у гру «Піймай звук». Для цього необхідно визначити звук, який треба зловити, вимовити його декілька раз, а коли він зазвучить – плеснути в долоні. Після того як діти навчаться визначати звуки на слух, можна переходити до їх характеристики. 

Під час вивчення цієї теми на наших уроках та виконуючи звуковий аналіз слів, ми з моїми маленькими учнями ділимо всі звуки на голосні (ті, що співаються) та приголосні (звуки, які не співаються)! 

Обов᾿язково поясніть у чому різниця. Пізніше, ми дізнаємося, що приголосні можуть бути тверді або м᾿які. На даному етапі цього буде достатньо.

Я хочу порадити декілька ігор, які зроблять вивчення цієї теми більш цікавим та полегшать вам завдання:

1. Викласти схему слова ( наприклад, КІТ): 

  • Скільки звуків у слові КІТ? (У слові КІТ три звуки)
  • Який перший звук у слові КІТ? (перший звук [К])
  • Який другий звук у слові КІТ? (Другий звук [І])
  • Який третій звук у слові КІТ? (Третій звук [Т]).

Порада: повільно проаналізуйте кожен звук (приголосний чи голосний, співається чи не співається). Нехай дитина на кожен звук плесне в долоні. Це допоможе їй зорієнтуватись.

2. «Намалюй стільки кружечків, скільки звуків в слові». Назвіть дитині слово. Після цього проговоріть слово разом. Дайте дитині листочок та олівець і попросіть її зобразити слово.

3. «З᾿єднай слово зі схемою». До написаних слів необхідно підібрати відповідну звукову схему. Ця гра розрахована для дітей, які вже досить впевнено орієнтуються у роботі зі звукового анлізу.


Важливо: щоб дитина засвоїла, що таке звук мови, могла диференціювати( розрізняти) звуки, ділити слова на звуки та склади. Тільки тоді вона легко зможе оволодіти навичками читання.

Пам᾿ятайте: що букви це графічне зображення звуків!

Дорогі батьки, навчання звукового аналізу слова є основним завданням етапу підготовки до навчання грамоті і передбачає:

  • визначення кількості звуків у слові,
  • фонетичну характеристику звуків (уміння розрізняти голосні і приголосні звуки, дзвінкі і глухі, тверді і м'які),
  • визначення місця звуку в слові.

Із власного досвіду я можу Вас запевнити, якщо набратися трохи терпіння, то цей процес може стати цікавий і Вам і дитині. 

Я хочу порадити батькам не перебільшувати проблему, а навпаки підійти о неї як дитина.


Коротка пам'ятка:

  1. Звук - ми чуємо і вимовляємо.
  2. Букви ми пишемо і читаємо.
  3. Звуки бувають голосними і приголосними. 


Дарья Давыденко